dinsdag 20 april 2010

Primeur



Na school maakte ik met mijn dochter deze decadent calorierijke aardbeientaart als vieruurtje. Het zijn de eerste Belgische aardbeien die ik koop en naast schandalig duur zijn ze ook ongelofelijk lekker! De basis is een gewoon kruimeldeeg dat ik doordeweeks voor het gemak kant en klaar koop. In het weekend maak ik het deeg wel eens zelf: geloof me de taart wordt nog tien keer zo moeilijk te weerstaan.

- 750 gr aardbeien
- 0,5 l volle room
- 100 gr bloemsuiker

Als ik het deeg zelf maak, vertrek ik van een recept uit het boek Desserts van James Martin. Hij is de Saturday Kitchen kok op BBC en het boek is niet voor beginners of onnauwkeurige koks (believe me I know - vooral de biscuitrol met confituur werd één groot ei-fiasco). Enfin, de aanhouder wint want toen mijn dochter en ik op een verloren zondagnamiddag iets wilden bakken probeerden we toch opnieuw een recept uit dit boek: rijk korstdeeg. Het deeg is zowel met als zonder vulling simply delicious!

Voor het deeg:
- 200 gr bloem
- 1/4 theelepel zout
- 2 eetlepels bloemsuiker
- 100 gr koude boter in blokjes
- 1 losgeklopt ei waarin 2 eetlepels ijskoud water

Meng alle droge ingrediënten in een kom en kneed nu de helft van de blokjes boter onder de bloem (je krijgt een grof kruimelig mengsel). Meng nu de andere helft door het mengsel. Voeg bij beetjes het eimengsel toe en kneed het op een met bloem bestoven werkoppervlak tot een glad deeg(je hebt misschien niet alle vloeistof nodig). Vorm er een bal van en leg deze in plasticfolie gewikkeld in de koelkast gedurende 30 minuten. Rol uit met een deegrol (gebruik een beetje bloem) en bekleed er de ingevette bakvorm (doorsnede tss de 24 en 28 cm) mee. Bak de taartbodem ongeveer 12 minuten blind op 200° door er een vel bakpapier in te leggen waarin je spliterwten of droge bonen als gewicht gebruikt (de spliterwten of bonen kun je gewoon telkens opnieuw gebruiken voor dit doel).
Haal de bodem eruit (zet hem zonder de erwtenvulling nog een 1 à 2 minuutjes terug als het deeg nog niet volledig gebakken is). Haal de taart uit de vorm of laat hem in de vorm afkoelen. De laatste manier is voor mij meestal niet snel genoeg omdat ik de taart zo vlug mogelijk wil opeten en de bodem moet echt volledig afgekoeld zijn.

Indien je een kant en klaar kruimeldeeg gebruikt kun je bovenstaande epistel volledig overslaan tot het blind bakken. Klop de room en suiker tot een tamelijk stevige consistentie. Lepel de opgeklopte room in de bodem. Halveer de aardbeien, probeer ze niet allemaal op te eten en leg ze cirkelgewijs op de opgeklopte room.
Helemaal klaar voor 99% puur plezier en 1% schuldgevoel!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen