dinsdag 27 juli 2010

Courgette-muntsoep


Yep ik heb een courgetteplant staan en dat zullen ze hier thuis geweten hebben. Deze baby's groeien met de snelheid van het daglicht! Ze zullen in komende posts dus dikwijls verschijnen. Heb ik al vermeld dat mijn groententuin in verhoogde bakken absoluut geen groene vingers noch bloed, zweet en tranen kost? Enkel een beetje verstrooid water gieten hier en daar bij heet weer (en ja dat was afgelopen maand dagelijks, ik geef het toe). Maar niets kan op tegen deze fantastische outdoor voorraadkast. Ik ben dan ook apetrots dat deze soep volledig van eigen teelt afkomstig is. Ok genoeg gesnoefd, hier is het recept.

3 selderijstengels, 1 teentje look en 1 ajuin in kleine blokjes gesneden
2 courgettes, in blokjes
1 bosje munt (enkel de blaadjes, ik gebruikte appelmunt uit de tuin maar elke soort is ok)
handvol van het selderijgroen in stukken gesneden
beetje olijfolie
1,5 liter water
2 bouillonblokjes (of 3 naar gelang je persoonlijke voorkeur)
een snufje peper en zout
We starten met een beetje olijfolie in een pan met dikke bodem (Le Creuset of een lookalike) voor de soffritto (= heel langzaam bakken van in kleine blokjes gesneden groenten zoals selder, ajuin,look maar dit kan ook wortel of venkel zijn.
Laat de groenten een kwartiertje sudderen, voeg dan de courgette en het groen van de selder toe. Giet het water erbij en laat zachtjes koken gedurende een 20 minuten. Laat gedurende de laatste minuut de muntblaadjes meekoken. Zet het vuur uit, mix de soep, proef even en voeg indien nodig nog wat peper en zout toe. Smakelijk!

4 opmerkingen:

  1. Délicieuse! parfait ! très bon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik ken het probleem. Gelukkig had ik net een baby die voor 't eerst aan de hapjes ging, die hapte flink wat weg. Bovenstaande soep doet t' ook leuk met koriander trouwens ipv munt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee ;) en wat een fijne blog heb je!

    BeantwoordenVerwijderen