donderdag 2 september 2010

Courgette en geroosterde haloumi salade




Vorige week kreeg ik een paar citroenkomkommers. Ze zien er geweldig uit in een Harry Potter kind of way: oranjegele schil met stekeltjes. Ze smaken licht zurig en hebben iets grotere pitten dan een gewone komkommer. De grootste verwijder je best want die zijn te hard.



Alleen wist ik niet zo gauw wat ik er mee ging aanvangen. Ik vond in de koelkast een pakje Haloumi, een harde, zoutige kaas uit Cyprus en een smakelijke compagnon voor een zomerse salade. Het feit dat je de kaas kan grillen of bakken (zonder dat hij smelt) bezorgt deze salade een instant snackgehalte. Hou je niet van kaas, serveer er dan een stukje vlees bij.
Een rondje door mijn moestuin leverde groene boontjes, twee jonge courgettes, mizuna, vrolijk oranje bloemen van de Oost-Indische kers en één knalrood chilipepertje op.

Het moet gezegd, mijn moestuin heb ik de laatste weken een beetje verwaarloosd. Nogal veel werk en het weer was de laatste tijd ook een beetje belabberd. Ik was dan ook verrast hoe alles gegroeid en gerijpt was.


Ik heb een vermoeden dat mijn aubergines een beetje in de verkeerde richting aan het groeien zijn, echt dik worden ze niet....

Kook de boontjes, was de sla en bewerk de courgettes met een dunschiller tot je de zaadlijst ziet. Dat stuk laat je beter zitten omdat het niet zo lekker is en de courgette rauw in de sla verwerkt wordt.


Snij de citroenkomkommer in zo dun mogelijke plakjes, verwijder de harde pitjes en strooi er een beetje zout op.
Maak een vinaigrette met het sap van een halve limoen, vijf eetlepels olijfolie, een half (of een heel als je durft) chilipepertje in fijne snippers. Kruid met peper en zout. Snij de haloumi in plakjes en gril of bak deze in een pan tot deze goudbruin gekorst is. Hussel alle ingrediënten door elkaar op je mooiste bord, leg de plakjes haloumi er boven op en lepel de vinaigrette over de salade. Sunshine on a plate!

1 opmerking:

  1. Gossies! Dit zijn echt leuke foto's. heerlijke herinnering aan de zomer!

    BeantwoordenVerwijderen