dinsdag 26 oktober 2010

Hete rode chilipepersaus

















In mijn tuintje hingen deze laatste rode chilipepertjes klaar voor gebruik. Alleen wist ik niet zo direct wat ik ermee zou aanvangen. Toen ik door één van mijn notaboekjes struinde  met eindeloze aantekeningen van allerlei lekkers dat nog moet gemaakt worden (ooit), viel mijn oog op de Garlicky Red Chili Hot Sauce van Melissa Clark. Ik had het receptje ergens in augustus opgepikt in de Dining & Wine sectie van The New York Times online en opgetekend onder de categorie 'to do'. En oh God is ze lekker!! Superidee voor een low budget cadeautje met de Kerstdagen in het verre vooruitzicht. Geloof me, degene die ze ontvangt vergeet jou nooit meer. 

P.S.: Excuses voor de sluikreclame op het gerecycleerde potje. Als het een cadeautje betreft is dit natuurlijk een absolute 'no no'.






Wat heb je nodig? Vier rode chilipepertjes, twee rode paprika's, vijf teentjes look en 15 ml azijn.
Verwijder de zaadjes en snij alles in stukjes.



 Doe alle ingredienten in een pannetje en laat gedurende een tiental minuutjes sudderen. Opgelet de stoom prikt verschrikkelijk in de ogen.


















Giet alles voorzichtig in de blender en pureer het mengsel. Vul je al dan niet gerecycleerde potje. Belangrijk is dat je de saus onaangeroerd laat gedurende drie dagen in de koelkast. Daarna is elk excuus goed om er een flinke lepel hete pepersaus bij te serveren (denk pizza, varkensvlees, rundsvlees, loempia, etc..)



















Ingredienten:
4 hete chilipepertjes
2 rode paprika's
15 ml azijn
5 teentjes knoflook
1 snuifje zout

2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker uit! Ik ben niet zo benauwd voor een pedis hapje, dus zo'n flesje zou wel eens heel hard kunnen gaan.
    Mooie foto's trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Theo!
    Super hard durf ik zeggen (enkel restje op de bodem van mijn potje). Volgende keer maak ik meerdere porties. Wel even potjes halen natuurlijk.
    Heel erg bedankt voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen