donderdag 7 oktober 2010

Veldsla en winterpostelein



Boerderij De Loods - Ouden Dendermondsesteenweg 37, Aalst

Er kwam enkele weken geleden één van mijn verhoogde groentenbedden vrij en meer inspiratie dan sla om de vrijgekomen plaats in te nemen had ik niet. Voor wat inspiratie trok ik naar Boerderij de Loods, een biologische kruiden- en groentenkwekerij en voor mij - naast de winkelstraten van Brussel en Antwerpen - shopping heaven! De boerderij maakt deel uit van een sociaal project dat werk biedt aan mensen die door een lage scholing of hun afkomst moeilijk werk vinden. Er is een vollegrondstuin met eetbare bloemen en groenten en ontelbare meerjarige kruiden. Mijn groententuin wordt onderhand overgenomen door de kruidige buit van vorige strooptochten. Geen kruiden, wel groenten was dus de boodschap!


Er zijn ook twee grote serres met groenten en kruiden in pot.




Ik vond er veldsla en winterpostelein die de komende maanden kan gegeten worden.



En euh... ook gembermunt en citroenverbena. Tja die kon ik echt niet laten staan.

Terug thuis brak - alsof het zo besteld was - een prachtige herstzonnetje door de wolken.


De veldsla en winterpostelein delen het bed met een stel aardbeien, rode chilipepertjes en een uit de kluiten gewassen warmoes.



Out with the old and in with the new: de basilicum heeft sinds mei dienst gedaan maar is nu volledig op. Op deze plaats komt de gembermunt.
De citroenverbena krijgt een plekje naast een kleine pompoensoort.




In het kruidenbed was namelijk geen plaats. Geen extra kruiden meer (de goudsbloem, limoenmunt en het ABC kruid heb ik met veel spijt terug gezet).

1 opmerking: