zaterdag 20 november 2010

En wat staat er nog in uwen hof?

                                 Suikerbrood


Ik krijg die vraag dikwijls van mensen sinds ik mijn 'moestuin to do' in het voorjaar eindelijk verwezenlijkte. "Nu staat er zeker niks meer in je hofje?" vragen ze. En ik zou vorig jaar net hetzelfde gevraagd hebben, wist ik veel. En al heb ik geen über groene vingers, toch staat er nog heel wat.
Het zien van die kleurige groene blaadjes zo in november geeft me altijd het gevoel dat de zomer eigenlijk nog niet gedaan is.
Alleen daarom al is dit een absolute to do die iedereen NU op zijn lijstje moet zetten.
Vandaag kondigde zich aan als een prachtige dag om een beetje te snoeien, hier en daar wat op te kuisen en meteen enkele foto's te nemen.

Zo zijn er nu verschillende soorten sla die ik in september plantte. Hij groeit weliswaar niet meer in de hoogste versnelling maar na een hele zomer van slaatjes was dat niet zo erg. Onze goesting naar wat blaadjes groen begint stillekes opnieuw te groeien.
















                                                           
Deze knolselder, die ik al die tijd aanzien had voor gewone selder, is klaar voor consumptie. Ik twijfel alleen nog wat ik er mee ga maken. Iemand ideeën? Laat maar komen!


















Spruitjes die erbij gaan liggen zijn. Misschien een hutsepot deze week?


































Die warmoes draai ik één dezer in een groententaart. Ik heb hiervoor een zeer lekker receptje met feta.

De mizuna tiert welig en is blijkbaar niet zo vorstgevoelig als ik dacht. Het is nog een beetje te vroeg om de winterpostelein te oogsten.


































Voor een warme tas thee is er nog volop verse munt en salie voor de eerste zere keeltjes.



































En tenslotte massa's eetbare "capucinebloemen" die voor instant ontkenning van het komende winterseizoen zorgen.


















Winter? Welke winter?

2 opmerkingen:

  1. Wow, dat is een stuk beter dan de mijne. Hier wat restjes spinazie, wat radicchio die niet echt wil en de rest is alweer voor het voorjaar, kool, ui en bieten enzo. Maar 't is ook mijn eerste jaar he...
    Mijn oostindische kers (= jouw capuchinebloemen) heeft het in de kou al begeven.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht dat ik rode radicchio mee had maar het was een verkeerd kaartje dat bij het plantje zat. Jammer want ik had er graag het geroosterd radicchio slaatje uit Jamie's Italië mee gemaakt. Ook mijn eerste jaar moestuin maar ik kweek in verhoogde bedden (square foot gardening maar met half om half compost en kleigrond) van 1 m 20 bij 1 m 20. Echt helemaal easy peasy: echt geen werk! Nu ligt er een dik sneeuwtapijt dus is er ook nog weinig te bespeuren.

    BeantwoordenVerwijderen