dinsdag 9 november 2010

La douce France

                                                               Etang de Thau, Mèze - november 2010

Eerst leek het er op dat de stakingen in Frankrijk (naar aanleiding van de verhoging van de pensioenleeftijd) waardoor de bevoorrading van de tankstations in het gedrang kwam, roet in het eten zouden gooien. Maar alles werd net op tijd opgelost zodat we vorige week konden genieten van zeven heerlijke dagen vol zon en blauwe luchten.

Het is me werkelijk een raadsel waarom onze voorvaderen ooit halt gehouden hebben in België om er zich blijvend te vestigen als er plekken zijn die er in november eruit zien als deze.

We trekken elk jaar meerdere keren naar de Hérault in de Languedoc waar de familie een piepklein huisje heeft in het onooglijke dorpje Pouzols. Het comfort in het huisje is zo goed als onbestaand maar de prachtige natuur maakt alles ruimschoots goed.



Laurier, tijm, currykruid, amandelen en kweeperen, het groeit er gewoon langs de kant van de weg. In de zomer kijk ik telkens begerig naar de kleine struiken met de nog onrijpe granaatappels. Dat ze net nu plukkensklaar en rijp waren was een extra bonus.


 Er hingen al vele ontplofte exemplaren, vandaar de naam granaatappel.
We plukten er een vijftiental waar we sap van maakten of in salades gebruikten.







 Ondertussen zijn we terug thuis en lijken deze foto's bijna een fata morgana...

3 opmerkingen:

  1. Met Pasen dan? Het goede weer is zoals steeds gereserveerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een belevenis Camilla, ik kan me voorstellen dat je hier naar terug verlangt. Mooie foto's ook.
    Om nog even terug te komen op het fenegriekzaak, eigenlijk kun je die zaden (net als mosterdzaad bijvoorbeeld) beter eerst in een droge koekenpan roosteren zodat het aroma vrijkomt. Daarna in een goede vijzel fijn maken of anders in de keukenmachine. Dat lukt mij altijd.
    Maar eerlijk gezegd heb ik in alle haast mijn fenegriekzaad zó in de saus gekieperd en ik heb er niets van gemerkt. 't was misschien iets minder smaak, maar veel meer gemak.
    Succes met de curry!

    BeantwoordenVerwijderen