vrijdag 26 november 2010

Thais eetavontuur


















'Waterspinazie en opperste concentratie met een groot mes'

Gisteren begon slecht met een heuse sneeuwstorm en bijhorende files. Zo (te) vroeg in de morgen schoot me te binnen dat ik 's avonds (te) laat nog naar Gent moest voor een Thaise kookworkshop. Ik ben doorgaans van het 'wilde plannen zonder actie' soort dus mijn onbezonnen inschrijving viel me die grijze morgen met miezerende sneeuwvlokken wat zwaar op mijn immer terugkrabbelend dak. Gelukkig klaarde mijn grijze gemoed tegen de namiddag wat op en stond ik rond half zeven samen met een dozijn andere straffe madammen die in het donker en door wind en regen hun weg gevonden hadden naar Eetavontuur voor een Thaise kookmarathon . Voor een avontuur moet je al eens iets over hebben.






































'Acht verschillende ingrediënten in betelnootblad als aperitief hapje'

We maakten gerechten uit de keuken van centraal Thailand: gevulde wontons, gegrilde eend in rode curry, roergebakken waterspinazie en pikante noedelsalade met garnalen. Die we daarna natuurlijk allemaal binnen gespeeld hebben.



















































'van l.naar r. pikante noedelsalade, eend met rode curry en roergebakken waterspinazie'

Vanaf 22 december wordt de kookstudio gedurende vier weken omgetoverd tot een tijdelijk pop up restaurant waar je voor 30€ aan tafel kunt om er te smikkelen van de Vietnamese keuken (iets minder pikant dan de Thaise.

Mijn avontuur was geweldig plezant, ongelofelijk lekker en met veel interessante weetjes over de verschillende regionale keukens! In het Noorden wordt veel minder met kokosmelk gekookt omdat het klimaat er te koud is voor kokosnotenbomen, het Zuiden wordt dan weer sterk beïnvloed door het aangrenzende Maleisië en centraal Thailand exporteert door zijn vruchtbare landschap meer rijst dan gans Amerika. De noten van de betelnoot worden gekauwd worden voor zijn roesverwekkende effect. Maar geen paniek de blaadjes die we gebruikten voor het hapje zijn volledig roesvrij!

Maar ik ga hier niet alles vertellen hé. Daarvoor moet ge zelf op avontuur.

P.S.: Waar moet ik al die rare dingen nu gaan halen vraag je? Ik heb me daar laten vertellen dat er een zeer goede oosterse winkel in de Holstraat in Gent: http://www.suanthai.be/  En anders er is altijd nog de Sun Wah.

3 opmerkingen:

  1. In Brussel zijn er een aantal oosterse supermarkten (in de buurt van de Vismarkt)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kooklessen van Eetavontuur zijn leuk! Ik heb er al verschillende meegedaan, deze die jij beschrijft zelfs per ongeluk al twee keer... Ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Me too! Ik ga zeker eens naar hun pop up restaurant proeven van de Vietnamese keuken.

    BeantwoordenVerwijderen