zondag 5 december 2010

Eetbare kerstcadeautjes


















Ja ik weet het, het is een beetje vroeg. Maar Sinterklaas is al gepasseerd in deze contreien (waar hij voor het gemak ook nog eens Sinte Maarten heet) en ik vrees dat door het betoverende sneeuwlandschap van de laatste dagen het Kerstvirus 'upon us' is. Kamiel en Catje zijn van de slag naar de zolder getogen om het kerstgerief te gaan zoeken (en dat zoeken mag je letterlijk nemen sinds we vorig jaar verhuisden en we na twee etages van  ordelijk en properkes alles wegzetten de rest op zolder gezwierd hebben).

Domi en ik hadden afgesproken om wat te prullen rond eetbare kerstcadeaukes. Maar door omstandigheden waren we weeral slecht voorbereid en stond ze hier met alleen haar koekskesdeeg (basisrecept uit Delicious van December). Haar cranberrieconfituur had ze nie mee en ik had mijn huiswerk niet gedaan. 't Zijn dus alleen koekskes geworden. Maar zeg nu zelf: zijn ze nie schoon?


















We hebben het deeg in drie stukken gedaan: door 1 deel hebben we chocolate chips gedraaid (foto hierboven), door 1 deel deden we drie eetlepels cacao en den overschot bleef naturel.
Ik weet dat er in het recept van den Delicious staat dat je de boter en suiker 10 (wablieft?? jawel 10) minuten moet kloppen en meestal lap ik daar mijn laars aan maar ons Domi dus niet. Dus ik weet niet of het daardoor kwam dat die koekskes zo lekker waren of niet. Ik zou het toch maar doen.



Rol het cacaodeeg uit en snij er rechthoekige stukken van. Doe hetzelfde met wat naturel deeg en stapel ze om en om. Van die stapel snij je plakjes en dat worden dan die strepenkoekjes die je hierboven ziet. Zéééér lekker. Van mij mogen die in mijn pakske zitten van 't jaar.



Of deze met confituur: twee hartjes uitsteken en uit één ervan een kleiner hartje snijden. Het andere bestrijken met uw lievelingsconfituur (of die van uw lief, schoonmama, zuske, etc...), het andere erop leggen en dan in de oven. Yummie!
Als je ze dan nog in een schoon zakske met wat toeters en bellen verpakt dan worden het leutige kerstweggeverkes.

Wat heb je nodig?

- 130 gr boter, op kamertemperatuur
- 185 gr kristalsuiker
- 1 ei
- 1 zakje vanillesuiker
- 280 gr bloem, gezeefd
- 1/2 tl bakpoeder

Klop met de mixer in een ruime kom de boter en de suiker (zeker 10 minuten) tot een luchtige crème. Voeg dan het ei en de suiker toe en roer. Daarna de bloem in delen toevoegen, het bakpoeder en een snuf zout erdoor spatelen. Laat het deeg rusten gedurende 30 minuten in de koelkast.

Als je met uitsteekvormkes werkt kan het soms lastig werken zijn, daarom leg ik het deeg 15 minuten in de vriezer. Je kan dan wat trager werken en de boel plakt ook minder. Bestrooi je werkvlak royaal met bloem.
Rol het deeg erop uit tot ongeveer een halve cm dikte en steek de koekjes uit.
Als ze klaar zijn leg je ze op een met bakpapier belegde bakplaat.  Bak ze goudbruin in een voorwarmde oven van 190° gedurende 8 à 10 minuten.

P.S.: Die kleine doosjes, parelkes, gouddraad en doorschijnende zakskes komen uit de AVA.

3 opmerkingen:

  1. het zicht alleen al doet mij watertanden.... dta zijn echt heel schoon geschenkjes (al zullen ze kerst niet halen denk ik, of toch?)

    Wat die lasagne (van op mijn blog) betreft: zeker te doen met warmoes, dat heb ik ook al heel veel gedaan. Perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is nog maar haftien s'morgens maar ik heb al "honger" naar deze koekjes. Ze zien er echt uit om "op te eten". Superlekker! Breng je er deze avond niet ééntje me?:-)
    In de kerstvakantie waag ik er mij misschien eens aan. Dat zullen dan nieuwjaarspakjes worden.Njam, njam. Om van te smullen.


    Groetjes

    Miek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amai, krijg daar honger van als ik da lees en die mooie foto's bekijk :-) ...echt honger grrrrr...precies dat op maandag mijn maag altijd groter is dan op andere dagen...echt erg zene...HOE KOMT DA?

    BeantwoordenVerwijderen