donderdag 2 december 2010

Hartige warmoes & feta quiche



















                                   'Warmoes in mijn tuin en in mijn keuken'

Was er in mijn moestuintje tien dagen geleden nog van alles te beleven dan is het nu wat stillekes. De laatste twee suikerbroodjes (groenlof) hebben het begeven onder hun witte jasje. Die zullen voor onze konijntjes zijn.
Eén groente geeft het niet op: de warmoes. Sneeuw of geen sneeuw. Ik maakte er deze hartige groentetaart met feta mee. Warmoes heeft een beetje een zurige smaak. Beetje wennen in het begin maar wel lekker anders. En geen werk!  Ook een enorm pluspunt van dit gerechtje.


















Aan de slag:

- 1 kant-en-klaar bladerdeeg (voor ronde taartvorm)
- 3 eitjes liefst bio
- 125 gr feta (niet op olie)
- handje geroosterde pijnboompitten
- 250 gram in stukjes gesneden en licht aangestoofde warmoes (in mijn geval 7 XL bladeren en stelen)
- peper en zout naar believen
- verse tijm
- 2 dl room
- 1 teentje knoflook

Kuis de warmoes en snij de nerven, stelen en bladeren in kleine stukken. Stoof ze gedurende een minuutje of 7 aan in wat boter en de versnipperde look. Rooster de pijnboompitten. Klop de eieren los, doe er peper en zout bij, de pijnboompitten, de verse tijm en de verkruimelde feta. Hussel alles een beetje door elkaar. Bekleed je taartvorm met het bakpapier en het deeg. Verdeel de warmoes over het deeg en giet er het mengsel over. Bak 40 minuten in een voorverwarmde oven van 180°.
Pak uw mooiste servies en een schoon tafelkleedje, schenk een glazeke wijn en bon appetit!


6 opmerkingen:

  1. Nog nooit warmoes gegeten en kan me er moeilijk iets bij voorstellen eigenlijk... maar dit ziet er echt ongelooflijk lekker uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. warmoes is de zaligste groente: lekker en gezond en zo makkelijk te kweken en komt steeds vanzelf bij. Wij doen als gans de zomer en herfst met 3 planten en dat blijft maar komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er een heerlijk warmoesreceptje uit! Ga ik onthouden voor als het nog eens in ons groentenpakket zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Merci! Door het stevige blad is het ook een goede vervanger voor paksoi in wokgerechten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja dat ga ik ook eens proberen... al warmoespasteitjes gemaakt, nu eens een quiche.
    ik had het tot voor kort nog nooit gegeten, maar intussen heb ik die schade al ingehaald. (we hebben het eerste jaar een moestuin).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super hé een moestuin! iedereen zou er eentje moeten hebben, al is het in een plantzak op het balkon :)

    BeantwoordenVerwijderen