donderdag 3 februari 2011

Tarte tatin van bloedappelsienen



















Of een streepke zomer in de winter. Zo een bloedappelsien bedoel ik dan. Ik gooide net mijn stuur niet om richting afdeling groenten en fruit toen ik vorige week op de radio een reclamespotje hoorde ter promotie van de bloedappelsienen. Van alle fruit zal dit wel mijn absolute favoriet zijn denk ik. Ik word dus echt blij van al dat oranje en frambozenrozerood (is dat een woord bah... ik denk het). De smaak is volgens mij in het Engels nog lekkerder: tangy, citrussy, tarty flavour. Loopt het water al in uw mond? En dan heb ik nog niks gezegd over de massa's vitamines. Enfin, een serieuze upgrade van de gewone appelsien zeg maar. Bon, ik was na dat spotje natuurlijk helemaal niet in de Delhaize geraakt maar gelukkig had ik ons Domi hare kop zo zot gemaakt dat zij er natuurlijk wel in huis had gehaald. En daarmee konden we voor jullie een bloedlekkere (vergeef mij de flauwe woordspeling) variant van de tarte tatin uitproberen.



Veel recept is er niet aan. Gewoon de appelsienen van schil en witte vliezen ontdoen met een scherp meske ( met dank aan Jorre voor de scherpte) en in zo dun mogelijke plakjes snijden.
Uw taartvormkes rijkelijk insmeren met boter waar je vervolgens een laag(je) rietsuiker in strooit. Daarop leg je in een cirkel vier of vijf plakjes sinaasappel tot de bodem bedekt is.

Zet dit gedurende tien minuten in een voorverwarmde oven van 190° tot de suiker gekarameliseerd is.

Leg nu een vierkantje kant-en-klaar bladerdeeg over de vormpjes, dek de appelsien goed toe en haal het teveel aan deeg weg.
Bak de taartjes nog eens tien minuten op 180° tot ze goudbruin zien.
Niet vergeten om ze onmiddellijk om te keren op een bord (toffen truc) terwijl ze nog warm zijn anders plakken uw appelsienen in de opgesteven siroop en komen ze niet ongeschonden op het bord.

Tangy, tarty, citrussy heaven!


5 opmerkingen:

  1. schoon taartje! bloedappelsien, ook mijn favoriet.Mmmmmmmmmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merci:) Wel spijtig dat die "bloedappelsienenperiode" altijd zo kort is hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geproefd en goedgekeurd! Kleuren geven mooi op de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er zo geweldig lekker uit! Het is jaren geleden dat ik nog eens bloedappelsienen at, van tijdens een vakantie in Italië geloof ik... Waar is mijn boodschappenlijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet dat er ongelofelijk mooi uit zeg... Je maakt zowieso erg mooie foto's. En de smaak zal er ook wel naar zijn...

    BeantwoordenVerwijderen