donderdag 13 oktober 2011

De laatste der augurken


















Ik had dit voorjaar augurken gezet met het idee dat het opleggen ervan in azijn wel leuk zou zijn. Hmm... er waren deze zomer massa's toffe dingen dus euh... ben ik er pas tamelijk laat toe gekomen. Het recept vroeg ik aan schoonmama Jeannot en moeilijk is dat dus niet hé. Daar staan wel wat stekeltjes aan (aan de augurken niet aan Jeannot). Om deze stekels en alle onreinheden weg te krijgen leg je de augurken in een kom onder 't zout.


















Een half uurtje en dan goed afwrijven. Daarna half azijn, half water opzetten en laten warmen tot kookpunt. De augurken in schijfjes of in zijn geheel in een glazen bokaal stoppen.
































Peperbolletjes en laurierblad erbij doen en daarop het azijnmengsel gieten en klaar! Je moet ze wel een maand weg zetten op een donkere koele plaats voor je ze kan gebruiken. Maar lekker dat dat is! En een schoon cadeauke als ge ergens uitgenodigd zijt.


















De allerlaatste augurk haalde ik vorige zondag van de plant. En toen was het echt herfst.

5 opmerkingen:

  1. Awel, als ik mijn eigen tuin heb volgend jaar ga ik dat ook eens proberen. En 't is trouwens inderdaad mooi voor't oog ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's! Ik had maar weinig augurken, volgend jaar misschien?
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan ook met courgettes indien geen augurken voorhanden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm zelf ingelegde augurken zijn zo lekker! Mijn laatste potje is net op :(. Mijn werkwijze verschilt wel een beetje van die van jou. Zo gebruik ik meer verschillende kruiden en ook een beetje suiker om het niet te zuur te maken. Ams je benieuwd bent naar mijn versie, vind je die hier: http://saskookt.blogspot.com/2011/08/ingemaakte-augurken.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vorig jaar courgettes ingemaakt die ik gekregen had. Dit jaar gezaaid in mijn "nieuwe" groentetuin. En ook maar gelijk augurken. Om te weten of het inmaken verschilde kwam ik hier terecht. Ik moet de eerste er nog af plukken, maar als ik de foto's hier zie kan ik nauwelijks wachten tot ze lang genoeg in de pot hebben gezeten om ze op te eten!

    BeantwoordenVerwijderen