zondag 31 mei 2015

Onkruid of boeket?


Cornus Chinensi   &                 Veldboeket

The world needs more people to pay attention to nature'. Dat stond er en dat is waar. Ik ontdekte Worlds End een paar maanden geleden en ik was meteen weg van hun concept. Een oude boerderij met  beesten en zelfgekweekte, buitengewone (waarmee ze veelal bedoelen: wilde, natuurlijke) bloemen waar ze prachtige boeketten mee maken.  Meer boeketten om bij weg te dromen zijn van deze dame, heel natuurlijk met een air van ik heb hier en daar iets uit mijn tuin geplukt.
De laatste tijd neem ik dus vaak op onze wandelingen hier en daar een bloem of een takje mee. Op mijn laatste tocht nam ik fluitenkruid, wilde margrietjes, moeraspaardenstaart, bonte wikke en dagkoekoeksbloem mee. Die laatste bloem behoort tot de anjerfamilie en zeg nu zelf die is toch even prachtig als haar zusjes uit de winkel.
Zelf hou ik niet zo van de bloemen in de boeketten uit de meeste bloemenwinkels. Maar dat is niet erg,  je kan elke dag verse bloemen in huis halen, ze staan gewoon langs de kant van de weg of in het bos. Heel soms staan ze in een tuin. Een gigantische struik Chinese kornoelje hing ver over het paadje waar ik langs kwam en ik moest gewoon een takje meenemen. Mooi alleen in zijn vaasje.
Maar een hele bos veldbloemen kan ook mooi zijn, in alle kleuren van de regenboog of in één enkele kleur. Aandacht voor de natuur, ja daar is iets voor te zeggen!



Ik ben ondertussen ook aan de slag gegaan, hierboven zie je mijn moodboard voor een stukje van de tuin bij ons nieuwe huis. Het is een groot, heel nat stuk kleigrond dus wil ik werken met inheemse soorten planten, struiken en bloemen. Het mag best wel wat wild blijven, dus de soorten die er al staan (vooral onkruiden) mogen blijven staan. Vandaar dat ik de bloemen die ik in de buurt in het wild pluk, opzoek en noteer (nee, ik ken echt niet zomaar alle wilde planten bij naam :). Er komt ook nog een voortuin en een moestuin. Werk aan de winkel dus!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen