woensdag 17 juni 2015

Beste experiment: spicy vetvrije paprikasaus!


Ik zat nog achter mijn bureau gisteren toen de jongste van boven riep: "Mama, wat gaan we eten?". Vijftien is ze nu en boos, blij of bokkig, dat is de vraag die ze zonder fout stelt rond etenstijd.

Bovendien is ze een beetje een moeilijke eter, tja ik at zelf nog minder vroeger, dus ik kan daar ook niet veel op zeggen. Meestal blijven we dus binnen de veilige cirkel van de klassiekers die we elke week eten (ook een groot stuk gemakzucht van ondergetekende, ik moet dat bekennen).
Alleen wordt ik soms ineens avontuurlijk en begin ik te experimenteren. Meestal totaal onvoorbereid en zonder te checken of ik de ingrediënten voor mijn experiment in huis heb. Zo ook gisteren.

'Willen we eens een gezonde pastasaus maken maar dan zonder tomaten?", vroeg ik? Meer aan mezelf dan aan iemand anders. Mijn dochter had al schrik, mijn man zei wijselijk niets maar alle twee zag ik ze denken: allez nee, niet nu, wij hebben keiveel honger!
Enfin, ik heb mij tien minuten geconcentreerd en lekker dat die saus was! Ik bedoel zij vonden het ook lekker. Iedereen blij dus. Ik riep enthousiast: "Dat moet ik meer doen sé, zo ne keer iets nieuws proberen! "
Ik keek opzettelijk niet naar hen maar ik hoorde ze denken: "Niet overdrijven hé".

En omdat ze hier altijd zo enthousiast zijn als ik iets nieuws probeer (NOT) nam ik natuurlijk geen foto's. Echt zonde, want ik ga dat nog maken! Ik heb dus uit de oude doos wat foto's genomen, want zo een post zonder foto's da's als een café zonder bier.





Recept voor 4 - ik zei vetvrij maar voeg gerust een eetlepel olijfolie toe:
4 paprika's, ik nam oranje maar elk kleur is goed
4 tenen look
1 kneep harissa
1 chilipepertje
1 snuifje komijn
1 lepeltje paprikapoeder
1 flink hand kruiden: tijm, basilicum, bieslook, platte perselie
peper en zout

Laat de paprika's in wat water op een matig vuur zacht worden. Als ze gaar zijn, giet je ze af: kookvocht bewaren!
Ondertussen kuis je de look, met de rest moet je niet veel doen.
Dit wordt allemaal geblenderd samen met de gare paprika's.
Voeg na het blenderen wat van het kookvocht toe om de saus lopender te maken (naar uw goesting - wij hebben graag een iets vastere saus dus ik voeg niet te veel toe).
Lekker bij elke soort pasta of rijst of quinoa!
Ik heb er penne en ook nog groene boontjes en asperges bij gegeven.




2 opmerkingen:

  1. Haha herkenbaar, hier vinden ze mijn experimenten in de keuken ook niet altijd lekker... maar een paprikasaus klinkt prima!

    BeantwoordenVerwijderen