vrijdag 5 juni 2015

Vijf zomerfavorieten


Het is eindelijk zomer! Werken (noodzakelijk kwaad) en zo veel mogelijk genieten van het zonnetje en buiten zijn staan op het programma. Koken euh.. wat minder, of toch de voorbereidingen en dan vooral het bedenken van wat klaar te maken.
Tegenwoordig zijn er heel veel van die momenten dat ik het echt niet meer weet en ook nergens zin in heb. Een soort van avondeten-black out. Dan ga ik lijstjes maken. Ik struin favoriete blogs af, grasduin door mijn kookboeken of probeer me te herinneren wat ik vorige zomer zo allemaal maakte. Ok, nee dat laatste is een ramp met een geheugen als een lek vergiet.
Enfin, dit is een greep uit mijn lijstje van lekkere lekkere dingen waar je me in de zomer altijd voor aan tafel mag roepen.


1. Om duimen en vingers af te likken: tempura van corugettebloemen.
Indien je geen bloemen hebt lukt het met dunne schijfjes courgette ook heel goed.

  • Meng een beetje bloem met een beetje bier (consistentie van pannekoekenbeslag)
  • Haal de bloemen of courgette erdoor.
  • Frituur in een wok of frietketel. 

Zout peper klaar!



2. Dit superlekker en gezond yoghurtijs met rode vruchten!



3. Voor loeihete dagen: zelfgemaakte iced tea
Pluk een handvol munt, kneus deze licht en doe dit in de theepot samen met een zakje groene thee. Giet er kokend water op en roer er het sap van een citroen en agavesiroop of honing naar smaak door. Laat koelen, serveer met veel ijsblokjes.





5. Deze groene olijven tapenade om je vingers mee op te eten

Zo, ik vlieg er straks even in met dit gerechtje

Wat zijn jullie topideetjes voor de zomer?







4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je reactie op mijn logje over Heather Nova. Zo bijzonder om te merken dat best veel van mijn lezers haar muziek ook waarderen.
    In ieder geval...zodoende kwam ik eens bij jou kijken....en wat een mooi plekje heb je hier....

    Hartelijke groet,
    Anita (Anita's Dagboek)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan :) Ik herontdek heel wat blogs nu ik de mijne opnieuw wat leven in geblazen heb. Ik heb vorig jaar geen tijd gehad om te bloggen. Was vergeten hoe leuk dat eigenlijk is. Dankjewel voor het bezoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gatsiedarrie, dat ziet er allemaal zo walgelijk lekker uit ;-))!
    Vooral die tempura van courgettebloemen vind ik intrigerend en de tapenade (en ook het yoghurtijs...). Oei, het is moeilijk kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @sunny mama, gewoon niet kiezen. De zomer is nog heerlijk lang :)

    BeantwoordenVerwijderen