maandag 27 juli 2015

Boost: een boek!


Meer vrouwen worden dement dan mannen”. Dat las ik ergens in een krant. 
Lap seg en wij maar denken dat Moeder Natuur aan onze kant stond.
Waarom weten ze nog niet maar nog een andere krant kopte: “Gezonder eten en leven vermindert de kans op dementie”. 

En moest ik niet toevallig het boek Boost van Goedele Leyssen gelezen hebben zou ik gezegd hebben : “Bah ja, dat vermindert de kans op alle ziekten toch? “ en er verder niet bij stil gestaan hebben. Ik ga u zeggen waarom ik het wel deed.


Het boek kwam onder mijn aandacht door mijn goede vriendin Domi (een topmadam, alleen weet ze dat natuurlijk zelf niet zoals dat met topmadammen meestal het geval is. 
Nu vindt Domi dat ik de ondernemende ben die altijd van alles op de hoogte is terwijl zij in werkelijkheid degene is die mijlenver voor ligt in verband met de dingen die echt belangrijk zijn in het leven. Dus toen ze me tijdens een chatsessie sprak over een s u p e r interessant  boek van Mevrouw Leyssens over gezonder eten en leven, vloog ik er direct op (dat heb ik dan wel weer voor op Domi). 
Drie minuten later zat ik op haar blog en zeven minuten later had ik het boek besteld

Allez nog een boek  over gezonder leven, ik hoor het u al zuchten.
Maar beloftes als meer energie, een betere concentratie en minder stress klonken als muziek in mijn oren. Met kleine ingrepen kun je al snel grote resultaten boeken zegt Goedele. Omdat ze er op de cover ook wel fris en zen op staat en natuurlijk ook omdat ze een jarenlange ervaring opdeed als beauty, health en wellness journaliste bij Feeling had ik de neiging haar te geloven.

Het boek is opgedeeld in 4 hoofdstukken waarin je alles leert over energiegevers en - nemers, eenvoudige oefeningen (en ik zet er express niet yoga of meditatie voor omdat veel mensen er allergisch aan zijn). Geplaagd door pijn in de nek, rug en heup volgde ik een tijdje Pilates maar het ritme noch de lesgeefster waren niet echt mijn dada. Ik denk bovendien dat het beter is om elke dag enkele oefeningen te doen in de plaats van 1 uur per week alles te geven. Ook ben ik de laatste tijd zo moe en verstrooid dat ik ook hier dringend iets aan moest doen. 

Dus wat heb ik geleerd en wat pas ik toe?

Begin de dag met enkele oefeningen:
Het hoeft niet lang te zijn. Ik zit nu aan een kwartiertje cat-cowneck rolls en triangle pose. De ademhalingsoefeningen doe ik gedurende de dag als ik er aan denk: adem in in 7 seconden, hou je adem 7 seconden vast, adem uit in 6 seconden. Het verlaagt de stress en verbetert je concentratie.

Zet noten, pitten, zaden en bessen op je menu:
Ik eet ze als aanvulling voor mijn ontbijt of als tussendoortje waardoor ik (zeg nooit nooit) bijna niet meer snoep.

Eet meer vet:
Dat moeten ze mij geen twee keer zeggen. Wel even checken dat je de juiste vetten inslaat, dus liefst biologische, koudgeperste, plantaardige oliën. Ik kocht naast een goede fles olijfolie, lijnzaadolie ook kokosolie om te koken. 

Eet minder brood:
Ik vervang brood 1 keer per dag door een salade 's middags of door boekweitpannenkoekjes 's morgens. Je zult je minder opgeblazen voelen.

Drink meer:
En dan vooral water. Ik zet 's morgens een karaf water naast mijn laptop. In mijn glas doe ik een stukje gember, citroen, munt of een takje tijm.
Daarnaast drink ik kruidenthee. Er is in dit boek een groot stuk gewijd aan sapjes en ik ben wel van plan om een slow juicer aan te schaffen (deze laatste is beter dan een centrifuge omdat die door de hitte een deel van de voedingstoffen vernietigt).

Is dit boek een must buy? Absoluut want daar waar ik meestal duizend ideeën heb en het helaas ook bij ideeën blijft, ben ik nu in actie geschoten. Natuurlijk gaat Goedele soms ver in haar betoog tegen de intoxicaties en vrije radicalen maar ze heeft me in gang gezet en dat is een prestatie. 
Eén demente vrouw minder op de planeet!

En jullie? Ook gemotiveerd om erin te vliegen?








2 opmerkingen:

  1. Dát is een boek dat mij ook interesseert! Zo denk ik er ook over: beter alle dagen een beetje, dan 1 keer in de week alles geven. In de adviezen die je verder aanhaalt, kan ik me heel goed vinden. Ik eet bijna geen brood meer en het is inderdaad waar, je voelt je veel minder opgeblazen. Klinkt heel inspirerend dat boek. En zeker iets voor mij, want in mijn familie wordt bijna iedereen dement. Dat zou natuurlijk ook kunnen liggen aan het feit dat iedereen in mijn familie heel oud wordt... Maar liever oud zonder dement te worden, natuurlijk!

    Enneuh... héél leuk en enthousiasmerend geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Sunny! Mijn eerste idee was om dit boek door te sturen naar een andere vrouw. Die houdt het boek enkele weken en stuurt het weer naar een andere vrouw die het leest en ook weer doorstuurt. Een soort van anti-dementie wave als het ware. Maar misschien loop ik een beetje te hard van stapel :)

    BeantwoordenVerwijderen