vrijdag 21 augustus 2015

5 redenen om meer bietjes te eten en een zalig recept!


Ik lust geen bietjes. Ik at ze wel maar niet van harte. Het liefst onzichtbaar dun geschild op een slaatje met veel vinaigrette er op. 
Enfin ik lustte ze niet echt. 
Tot ik dit recept tegen kwam. 

Ik dacht ja ja, dat gaat hier weer gewoon naar 'grond' smaken maar nee! Beet root heaven!


Natuurlijk is het oorspronkelijk een recept van 'jazz up the flavours' Jamie Oliver, who else?
Wel ongeveer, ik doe een paar kleine aanpassingen. 
  • Koop kleine bietjes, liefst bio en als ze er zijn in verschillende kleuren (just for fun).
  • Enkel wassen en de uiteinden wat bij trimmen. De schil eet je gewoon mee op.
  • Kook de bietjes 10 of 15 minuutjes.
  • Pers ondertussen 5 teentjes look (1 per bietje). Doe de look met 6 takjes tijm in een ovenschaal met de bietjes.
  • Druppel over elk bietje, een teentje look, een eetlepel olijfolie, een eetlepel balsamico azijn. 
  • Kruid met peper en zout.
  • Rooster in de oven op 185° gedurende 30 minuten.

Lekker met wilde rijst (45 minuten koken,'t is lang maar z o o o veel lekkerder dan nonkel Ben's) en als je vlees eet, met een stukje rund of eend.

Doen!
Want je bietjes worden zo smaakbommetjes maar ze zijn ook gewoon:

- een multivitamine met kalium, magnesium, ijzer en fosfor: ontgiftend en een boost voor je lever

- een echte opkikker want uit het tryptofaan maakt je lichaam serotonine een natuurlijk antidepressivum

- boordevol vezels, altijd meegenomen

- een antioxidant want het betanine beschermt tegen vrije radicalen

- bloeddruk- cholesterolverlagend

Iedereen aan de bietjes, ook degenen die (denken dat ze) ze niet lusten alstublieft :)






6 opmerkingen:

  1. Oei, klinkt heel goed! (eens wat anders dan de bietjesalade met uitje bij de haring, die ik altijd maak)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé? Misschien geraak ik zo ook gewend aan andere bietbereidingen!

      Verwijderen
  2. Dat is een origineel receptje, wat ik zeker een keer ga proberen!

    Nu hoop ik dat ik hier niemand tegen het zere been ga schoppen, maar persoonlijk erger ik me altijd een beetje aan mensen die over een bepaald ingrediënt (zoals bijvoorbeeld bietjes of spruitjes) zeggen dat ze het niet lusten en daarom ieder gerecht met dit ingrediënt al bij voorbaat afwijzen.

    Het ligt er maar aan hoe je dit ingrediënt verwerkt in een gerecht en daar bestaan 1001 manieren voor!

    Ik kan het daarom wel waarderen van jou dat je dit recept tenminste geprobeerd hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. enkel het bietensap lust ik niet. Maar ik maak er cupcakes mee, gril ze ook in de oven, maak er pasta mee, ... en zelfs een spread voor op een brunchetta.

    BeantwoordenVerwijderen