maandag 17 augustus 2015

Boekweit crackers met paprika, pompoenpitten en dillezaad


In deze post deed ik een flinke poging om het leven wat gezonder aan te pakken. Ja, ik hoor u al, alles ze heeft weer ne keer een bevlieging.

Maar ... ik ga nog altijd dapper door met mijn ochtendoefeningen.

Ik moest deze ochtend al om half acht in Antwerpen zijn en zat toch flink om zes uur (zonder ogen nog weliswaar) op mijn matje. Ik weet nu welke oefeningen het beste zijn voor mijn rug en nek.



Ook het gezonder eten (niet minder maar anders) en water drinken (veel Camilla, héél vééééél) lukken goed.

Ik moet wel bekennen dat er meer tijd in kruipt, niet alleen in het halen en bereiden maar vooral in mijn hoofd. Soms zit de gezonde snack wat ver achteraan in mijn hersenpan. Maar ik denk (hoop) dat dit na verloop van tijd ook routine wordt.

Enfin de plotselinge kleine goestingskes steken wel soms nog de kop op. Vandaar dat ik dit weekend eindelijk eens deze boekweitcrackers maakte.




Eigenlijk doe je erin wat jezelf lekker vindt; Ik deed er paprikapoeder, dillezaad (stond uitgebloeid in de tuin) pompoenpitten, sesamzaad en lijnzaadjes in.



Meng alle droge ingrediënten in een kom. Voeg water toe tot je een vast deeg krijgt.
 



Rol uit tussen 2 vellen bakpapier tot ongeveer 0,5 cm (liefst nog wat dunner), snij er al lichtjes rijtjes in dan breken ze makkelijker na het bakken.


Heel lekker, alleen liet ik de eerste lading te lang in de oven waardoor je nu je tanden riskeert als je ze probeert te eten.

De tweede lading was perfect. Tien à twaalf minuten op 180 graden is genoeg denk ik, maar elke oven is anders.

Laat het gezonde snacken beginnen, bon appétit!

Ingredienten voor ongeveer 1 bakplaat:

  • 150gr boekweitbloem 
  • 50 gr amandelpoeder  (je kan dit ook weglaten en 200 gr boekweit gebruiken of andere bloem)
  • 60 gr pitten/zaden (pompoen, lijnzaad, sesamzaad, dillezaad, wat je wil)
  • 1 koffielepel paprikapoeder en een flinke snuif zeezout
  • 1 eetlepel olijfolie (of koolzaadolie of andere)
  • 180 ml water (begin met kleine beetjes, net zolang tot je een vast deeg hebt
  • optioneel 2 eetlepels griekse yoghurt

4 opmerkingen:

  1. oh volgens mij perfect als home made gift voor mijn schoonzus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja! Wel dun genoeg uitrollen, ik maak ze dikwijls iets te dik en dan worden ze niet krokant.

    BeantwoordenVerwijderen