zondag 16 augustus 2015

Lazy Sunday - Wandeling door de Gaverse Scheldevallei

Vinden jullie zondagmorgen ook zo een saaie bedoening? 
Alles is precies een beetje traag, winkels zijn dicht en meestal ga ik dan toch maar gewoon wat hangen, internetten, opruimen of één of ander klusje doen... 

Je kan uitslapen natuurlijk (zoals mijn wederhelft heel graag doet) maar ik ben meestal al om 7 uur wakker en dan heb ik toch altijd een beetje het gevoel dat mijn vrije tijd door mijn vingers glipt als ik niet iets leuks ga doen. 

Dus ging ik vorige week met Domi en haar camera op pad door de schitterende Scheldevallei in Gavere.


Terwijl we onder een stralende zon wat bij kletsten kon ik bovendien opnieuw wat veldbloemen spotten zoals deze reuzenbalsemien of Impatiens Glandulifera op de oevers. 




Of deze gele heelblaadjes of Pulicaria Dysenterica. Het kruid werd vroeger gebruikt tegen buikloop vandaar de soortnaam Dysenterica. De citroengeur houdt vlooien op afstand. Het is maar dat je het weet :)
 


Ik plukte er lila leverkruid of Eupatorium Cannabinum voor een boeket en enkele takken met de wondermooie bessen van de Gelderse roos of Viburnum Opulus.

 


In Dikkelvenne (piepkleine gemeente bij Gavere) passeerden we zelfs een natuurlijke waterbron waar bewoners nog dagelijks water komen halen voor de koffie of het huishouden.

De legende wil dat de Heilige Christiana in de 8 ste eeuw, tijdens een bekeringstournee in de Ardennen, hier tegen de rots tikte en dat er prompt een bron ontsproot.

Euh enfin, het Christiana-water wordt in ieder geval nog altijd gebotteld in de aanpalende brouwerij en verkocht als streekproduct.


  




Mijn nieuwe boeket kreeg een mooi plaatsje in huis.

Deze zondagmorgen stond er een ontbijtje in Gent met een andere vroege vogel op het programma.
Wat doen jullie op zondagmorgen: je nog eens goed omdraaien in bed of er op uit?

All foto's: Dominique Vanderheyde


2 opmerkingen:

  1. Prachtig landschap, heerlijke veldbloemen en bijzonder mooie foto's!
    Goed idee om 's morgens in de vroegte zo'n wandeling te gaan maken. Het brengt je in contact met de natuur en het is bijzonder weldadig voor lichaam en geest. Die rustmomenten hebben we echt nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, ik geef het compliment door aan Domi. Ik ben verzot op wandelen, rain or shine :)

    BeantwoordenVerwijderen