zaterdag 29 augustus 2015

Weekend-eten: bloemkool parmezaan cake!


Het was gisteren eigenlijk helemaal het moment niet meer om nog aan deze bloemkoolcake te beginnen.
Ik had veel te lang doorgewerkt aan een opdracht dus toen ik eindelijk in actie schoot werd het een echte race tegen de klok om èn het avondeten nog op een deftig uur op tafel te krijgen èn er nog een fatsoenlijke foto van te maken zonder kunstlicht.

Ge moet weten bloemkool is bij ons geen topper.



Mijn dochter presteerde het om gedurende veertig minuten mee te helpen aan deze bloemkoolcake (wassen, snijden, mengen, bakken, ...) om daarna doodleuk te vragen: "Wat gaan we eigenlijk eten vanavond mama?".  Grrrr.....

Mijn wederhelft liet zich maar liefst vier keer ontvallen dat hij bloemkool eigenlijk niet zò lekker vindt (langgerekte klemtoon op zó o o o).

Geen topfavoriet dus, terwijl dit recept net deel uitmaakt van een campagne die Yotam Ottolenghi  (uit zijn boek Plenty) voert om de bloemkool te promoten.

Doch promotie of niet er moest hier serieus gerushed worden.
Deels omdat sommige mensen nog een afspraak hadden die avond.
Deels omdat een recept volgen en ondertussen kledingadvies voor de eerste schooldag verstrekken aan mijn vijftienjarige dochter er de boel niet echt vlotter op vooruit liet gaan.

Enfin ik speelde het uiteindelijk toch nog klaar om de cake op tafel te krijgen én net voor de zon onderging nog een plaatje te schieten.

En alhoewel de cake heerlijk was en ik hem zeker nog zal maken (sorry familie) zou ik het recept volgende keer toch wat aanpassen (sorry Yotam).

Minder bloem, eieren, sjalot in de plaats van rode ui, toevoeging van een chilipepertje en nog meer bloemkool. Tenslotte ging het hier toch om de promotie van de bloemkool niet?

Bij mij wordt dit gerecht wel gecatalogeerd als weekend-eten :) Net iets te veel stress door de week.

Zou jij deze bloemkoolcake maken of vind je het te veel gedoe?

Aangepast recept naar The cauliflower cake van Yotam Ottolenghi:
1 volledige bloemkool, in kleine roosjes verdeeld
150 gram geraspte parmezaan
5 el olijfolie
6 eieren
100 gr bloem
2 tl bakpoeder
3 sjalotjes fijn gesnipperd
1/2 tl kurkuma
zout en peper
1 chilipeper, fijn gesnipperd
boter om de springvorm in te vetten
maanzaadjes of sesamzaadjes (bekleden binnenkant van de springvorm)

Kook de bloemkoolroosjes beetgaar en giet ze af.
Laat de fijn gesnipperde sjalotjes en chilipeper even aanstoven in de olijfolie tot ze zacht zijn. Laat even afkoelen.
Meng in een kom de eieren, de kaas, de kurkuma en het bakpoeder.
Voeg nu de bloem toe en meng goed. Kruid af met peper en zout. Voeg nu het sjalot - chili mengsel toe en meng alles. Als laatste voeg je de bloemkool toe die je voorzichtig onder het mengsel schept (je wil geen bloemkoolpuree).
Leg op de bodem van je springvorm bakpapier en zet de ring erop zodat het papier vast komt te zitten. Beboter de zijkanten van je springvorm (ik gebruikte er een van 20 cm maar 24 kan ook) en giet er wat maanzaadjes of sesamzaad in.
Hussel de springvorm wat heen en eer zoat ze tegen de zijkanten blijven plakken. Giet je bloemkoolmengsel erin en bak de cake in een voorverwarmde oven op 180° gedurende 45 minuten.

4 opmerkingen:

  1. De bloemkool is hier gelukkig wel favoriet, sterker nog, altijd op zoek naar nieuwe recepten!! Dus deze aangepaste versie van de cake ga ik zeker maken. Jij bedankt voor testen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Denise! Wat heb je geluk, mijn dochter hier eet heel graag bloemkool maar alleen op de klassieke manier met witte saus en ook in geschaafd in de wok. Mijn man wel euh gewoon niet. Maar ik probeer ze telkens een stapje verder te krijgen. Met wisselend succes dus ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt mij erg lekker om eens een keertje te variëren met bloemkool. Ik zou er alleszins mijn hand niet voor omdraaien! Want ik kan me de opmerking van jouw echtgenoot wel voorstellen. Doodgewoon gekookt, vind ik bloemkool vaak ook nogal saai. Het wordt pas lekker met bijvoorbeeld een bechamelsausje, of rauw met een dip, maar in zo'n cake zou ik het ook weleens willen proberen. We moeten toch een beetje blijven variëren en er ook van profiteren wanneer de bloemkolen in de aanbieding zijn.

    Goeie tip!

    Trouwens, ook een mooie foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja gewoon plat gekookt is helemaal niet lekker maar een avontuurlijker bereiding vind ik top! Zelfs de bladeren kun je mee opeten. Fijn gesneden door een salade voor extra crunch of meewokken.

    BeantwoordenVerwijderen