donderdag 27 augustus 2015

Zelfgemaakte mueslirepen en iets nieuws!


Ze vliegen je tegenwoordig overal rond de oren: zelfgemaakte mueslirepen!

Ik ben een grote fan van mueslirepen maar in de winkel zwieren ze daar nogal veel E's en andere troep in. Dus ik moest ze toch zelf eens proberen.
Keuze genoeg op Pinterest: van vijgenrepen, Amerikaanse larabars tot pompoenrepen toe.
Bij deze chicks vond ik de bananenrepen wel origineel.




En bij Mme zsazsa moet ge ze zelfs niet bakken en leerde ik bovendien een geanimeerde gif maken: super cool toch? En gemakkelijk, ge moet dat ook eens proberen.


Ik wordt al bijna helemaal gaga terwijl ik probeer verder te schrijven met dat geflikker voor mijn ogen :) Ik ga dat wat kleiner zetten want ge gaat ook onnozel worden.

Bon, waar was ik gebleven. Juist, het recept. Basically bestaat het erin om bij elkaar te gooien wat je graag lust en ervoor te zorgen dat er genoeg sticky en juicy stuff in zit anders brokkelen ze uiteen en zijn ze te droog.

Dus ik ging voor:
150 gr havervlokken
100 gr pitten, zaden, noten  (mix van lijnzaad, seasmzaad, hazelnoot, pompoenpit)
100 gr mix van voorgeweekte rozijnen, medjool dadels (sappiger dan gewone)
1 el chiazaadjes in 2 el water en direct toevoegen, geeft dezelfde binding als een ei of gebruik een ei
80 gr honing opgelost in 4 el water en 2 el kokos of olijfolie in een pannetje op laag vuur

Meng eerst alle droge ingrediënten en hak de dadels en rozijnen fijn. 
En doe in godsnaam je ringen uit: plakken dat dat doet!



Voeg alles bij elkaar en meng de opgeloste honing (verwarmen in een pannetje) eronder.
Duw alles in een bakvorm waarin je bakpapier legt, zorg ervoor dat je reep dik genoeg blijft als je een grote bakvorm neemt.

Bak op 185° gedurende 25 minuutjes en klaar! Ik heb van alles gelezen over het snijden maar ik sneed ze direct uit de oven en had geen afbrokkel-problemen.

Echt heel l e k k e r !

O ja en iets nieuws wat ik leerde vandaag: de chinese versie van Twitter heet Weibo
Don't ask :)

2 opmerkingen:

  1. 't Is goe da ge 't zelf zegt van da 'onnozel' worden ;-)

    En die Mme Zsazsa heeft wel heel schoon fotookes op haren blog!

    Dat die mueslirepen heel lekker zijn, geloof ik direct als ik dat recept hier lees. Je hebt gelijk, in de fabrieksmueslirepen zitten vaak veel stofjes die je er liever niet in zou willen. Terwijl dit soort producten toch altijd 'gemarket' wordt als zijnde 'gezond'.

    Fijn weekend Heidi!

    BeantwoordenVerwijderen