donderdag 24 september 2015

DIY: Hummus van Warmoes steeltjes


Ik heb dit jaar een zeer beperkte versie van een moestuin wegens tijdelijk inwonend bij de oudste tot ons nieuw huis klaar is. Maar ik kon het niet laten om toch warmoes te zaaien dit voorjaar.
Het is niet de topfavoriet hier thuis maar hummus wel!

Zelf als hij van warmoes gemaakt is ;)


Warmoes is één van de gemakkelijkst te kweken en bovendien vrolijkst gekleurde planten.

Werkelijk een festijn voor het oog en geloof mij dat is heel belangrijk!

Hieronder vrolijke Francis en blozende Orangina uit mijn vorige moestuin van vorig jaar.
Toen ze werkelijk niets meer eetbaars produceerden heb ik ze in potten gedaan en op het terras gezet. Prachtig!


Enfin, terug naar de hummus!
Maar dat is geen hummus zegt ge en dat is heel juist maar het gaat er toch heel dicht naar toe.
En daarbij alle smeuige smeersels heten hier hummus nè!

Het loof van warmoes is lekker in de wok of een quiche maar de steeltjes belanden nogal dikwijls bij het groenafval. Vandaar dat ik dit receptje van Tara Duggan op Food 52 onmiddellijk 'bookmarkte' om het (veeeeel) later te maken.

Met het oog op een beetje een 'hummus a like' kleur koos ik gele warmoesstengels, ongeveer een 250 gram (of zoveel je wil, pas de hoeveelheden een beetje aan).

Snij de steeltjes in stukjes van 1 cm, kook ze 20 minuten of tot ze zacht zijn.
Doe ze  in een blender (of mix alles) met:

  • 4 eetlepels tahini (sesamzaadpasta, of ter vervanging 1 eetlepel sesamolie)
  • 4 eetlepels olijfolie (doe er meer bij naargelang de consistentie)
  • 1 teentje look
  • 1 eetlepel citroensap
  • 1 snuif zeezout + enkele draaien van de pepermolen



Als je geen warmoes hebt, is dat geen probleem. Er is een complete wereld van hummus out there! Wat denk je van hummus van rode biet, raapjes of witte bonen?

Iets voor jou? Welke hummus vind jij het lekkerst?
Geniet!

4 opmerkingen:

  1. Huh? Wat een goed idee! Zelf ben ik er nooit op gekomen om 'humus' te maken van iets anders dan kikkererwten. Dit recept ga ik bewaren, want je kunt dat natuurlijk op heel veel verschillende groenten, knollen en wortels toepassen. Fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kende warmoes helemaal niet. Maar ik vind je hummus er heel lekker uit zien. Ik krijg er trek van!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er heel lekker uit. Ik heb nog wel wat warmoes of snijbiet zeggen ze ook hé, in de vriezer, maar ik denk niet dat ik nog zo veel steeltjes heb. (ik gebruik ze vaak ipv selder stengels. Goh ik heb ook zo een simpele dip van artisjok, meer een tapenade denk ik wel. Of een mix van rode biets met feta..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ook snijbiet genoemd. Dat is beter bekend, al heeft warmoes wel dikkere stengels. Rode biet en feta, dat is een goeie. ik vind alles met feta eigenlijk lekker ;)

    BeantwoordenVerwijderen