maandag 14 september 2015

Herfst en lente tegelijk: spicy springrolls!




Bon de herfst is begonnen.
En nee, we maken daar verder geen woorden aan vuil. Dus geen gezaag over plensbuien zonder paraplu, natte voeten (want ja je draagt nog sandaaltjes) of een acuut lichttekort.
Niets van dat alles, zelfs niet hoe bibberkoud het al is 's morgens.

Bij dit heerlijke herfstweer maak ik iets hartigs klaar met toch nog genoeg summer vibe.
Of euh... lente vibes.
What ever, deze spicy springrolls doen u de eerste vier zinnen van dit bericht o n m i d d e l l i j k vergeten!



Eet je rijst of couscous erbij? Maak die dan eerst gereed. Is het een stokbrood dat nog in je diepvries zit, haal dat er dan nu uit.

Zet nu de rest van je keukengerei klaar:
lookpers  - wok of friteuse  -  3 propere keukenhanddoeken  - scherp mesje - schuimspaan, snijplank

Wat heb je nodig?
6 à 8 rijstvellen naargelang hoe vol je ze doet, 1 courgette of komkommer, 10 à 15 gekookte scampi's of tijgergarnalen, 2 handenvol sojascheuten,  3 pijpajuintjes, 1 paprika

Smaakbommen: 3 geperste teentjes look, 2 el limoenssap, scheutje sojasaus - vissaus, 1 el sesamolie, snuifje suiker, 2 gesnipperde chilipepers, 1tl harissa, peper en zout

Snij alle ingredienten heel fijn. meng je smaakmakers eronder.

Leg je keukenhanddoeken open op je werkblad.
Hou je rijstvellen even onder de kraan en leg op de keukenhanddoeken.

Vul de vellen met de vulling en vouw er een envelop van.


Zet de wok op maximum hitte op het vuur of je friteuse op 180°.
Bak de springrolls goudbruin en geniet nog een beetje van de lente op je bord.

Ook spijt dat de zonnige dagen (tijdelijk) verdwenen zijn? Wat is jouw 'lente in de herfst'-tip?

Tip: Bakken in de friteuse is het beste maar die heb ik niet. Bij mij was er eentje opengegaan omdat het vet nooit zo heet wordt als in een frietpot (en omdat ik ze te vol prop).






4 opmerkingen:

  1. Jongens jongens, wat een werk heb je ervan gemaakt met die instructiefotootjes erbij!!!
    Een heerlijk ideetje is dit. Want die 'loempiaatjes' mogen dan officieel misschien 'springrolls' heten, maar what's in a name? Ze lijken me zo lekker dat je ze best het hele jaar rond kunt eten. (Maar wel uitkijken dat je jezelf er niet rond aan eet. ;-))

    Trouwens, ik maakte die dingen vroeger ook weleens in de friteuse en ook dan gaan ze soms stuk, hoor!

    Oh, ja. En nog wat.
    Ik maakte er altijd een hele voorraad van die ik dan invroor. Had ik altijd wat lekkers in huis voor (on)verwacht bezoek. Succes gegarandeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahahaha, ja mijn fototoestel hangt nog onder de sesamolie ;). Goeie tip van dat invriezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er geweldig uit! Zet ik in elk geval op mijn lijstje van to make ;-) . Leuke blog trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen