dinsdag 8 september 2015

Wat eten we vanavond? Melanzane mozzarella!


Hoe graag ik het ook doe, soms loopt het koken met mijn chaotische brein niet altijd even smooth.

Rustig een teentje look te snipperen terwijl mijn rijst - die 30 minuten moet koken - nog in de kast staat om maar wat te noemen.
Ik weet zeker dat jullie allemaal organisatorische wondertjes zijn maar voor alle warhoofden, chaoten en dazen (ja dat woord bestaat echt!) volgt dit razend lekkere gerecht in de juiste volgorde.



Start - leg dat mes neer - en start met je rijst te spoelen en zet deze op het vuur in een pannetje (1 kopje rijst in 2 kopjes water) op een middelhoog vuur.
Ik gebruik rode Camargue rijst, heeeel lekker, nootachtige smaak.

Zet nu de rest van je keukengerei klaar:
lookpers  - grillpan  -  2 grote borden   - ovenschaal  - scherp mesje - keukentang

Wat heb je nodig voor 2?
1 aubergine, 1 courgette, 1 blikje tomatenpulp, scheutje balsamico azijn, mozzarella in plakjes

Smaakbommen: geperste teentje look, gesnipperde chilipeper, 1tl harissa, 1 tl oregano, peper, zout, ...

Snij je aubergine en courgette in dunne plakken. meng je smaakmakers in 3 eetlepels olijfolie.
Leg je plakjes op de borden en smeer ze langs beide kanten in. Stapel je plakjes, zet het 2de bord er omgekeerd boven op en daarop de ovenschaal. Laat de geweldige smaken 10 minuten in de groenten trekken.

Zet de grillpan op maximum hitte op het vuur en je oven aan op grill stand maximum.

Grill de plakjes in de pan. Ongeveer 1 à 2 minuutjes aan elke kant.

Stapel je plakjes groenten en wissel af met mozzarella er tussen.
Giet de passata over je groenten. rasp er wat parmezaanse kaas erover.

Zet nog tien minuutjes onder de gril. Je rijst is nu ook klaar.

Kijk eens heel goed naar je bord, schoon hé?

Goed gedaan ;)
En eet vooral heel smakelijk!

Wat maak jij vanavond klaar? 

Andere kook-ideetjes: aardappel haloumi fritters of paprika quiche met dragon

4 opmerkingen:

  1. Gatsiedarrie, het is niet om aan te zien zo lekker!!!
    Hier ben ik zooo dol op. Maar... hoe krijg je het voor mekaar om die mozzarella zo fijn te raspen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aha!! Omdat het natuurlijk parmezaanse kaas moet zijn. Sunny jij bent w a k k e r ! Dankjewel, fijne dag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij eten vanavond bruine bonensoep. Lekker een 1 pans gerecht. Dat doe ik vaak op woensdag.

    Jouw recept ziet er lekker uit!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel Nicole! Ik ben dol op eenpansgerechten en alle soepen. Ze staan dan ook vaak op het menu ;)

    BeantwoordenVerwijderen