zondag 4 oktober 2015

Geroosterde pompoensoep : Het pompoenseizoen is begonnen!



Met pompoen heb ik een beetje een twijfel-verhouding. 
Buiten zijn kwaliteiten qua kleur (waar ik heel blij van word) en groeivermogen heeft een pompoen nogal een saai imago. 
Hij moet in de keuken echt wel beroep doen op wat vriendjes om lekker door te smaken.

Ik had in mijn onooglijk kleine moestuin dit jaar toch een plant gezet en er zowaar twee weten te fabriceren. 
Nu ligt er nog 1 exemplaar alleen te wezen want zijne maat draaiden we in de soep.

En voor extra smaak en proefgenot, deden we dat zo:



Men neme een middelgroot formaatje. De schil kun je er aan laten indien niet te leerachtig taai.

Omdat we extra smaak willen rooster ik de pompoen eerst. 
Naargelang het type pompoen zijn er twee manieren:

1. Rooster je een flespompoen, dan halveer je je pompoen overlangs, insmeren met olijfolie, leg er 1 gekuiste ajuin in kwarten en 4 teentje gepelde look bij.

2. Rooster je een gewoon rond exemplaar, dan snij je die in lange parten zoals hieronder, 1 gekuiste ajuin in kwarten er bij en 4 teentjes gepelde look.

Resideren er nog andere groentenvriendjes in je frigo, snij ze in stukken en gooi ze er gerust bij.
Druppel over alle vrienden royaal olijfolie, en strooi wat peper en zout.

Rooster 30 minuten op 180°

Bij nummerke 1: schep het zachte pompoenvlees uit de schil en in een kookpot
Bij nummerke 2: giet alles in een kookpot

Voeg naargelang de gewenste consistentie wat bouillon en naargelang uw smaakpapillen een beetje (veel) chili- of pikant paprika poeder, plus nog wat peper en zout.


Mix alles en serveer!

Wat draai jij in de pompoensoep voor extra smaak?



8 opmerkingen:

  1. Dit ziet er een overheerlijk soepje uit! (Mooie foto trouwens, die bovenste!)
    Lijkt me erg leuk om pompoenen in je tuin te hebben. Ooit had ik een grote tuin en heb ik dat eens geprobeerd. Er ontsproten wel ongelooflijk grote planten met erg grote bladeren aan de zaadjes, maar pompoenen zijn daar jammer genoeg nooit uit gekomen. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hé, die maakte mijn blogfoto-maatje Domi. Pompoenen willen heel veel meststof. daarom groeien ze supergoed op of naast de composthoop. Altijd wel een beetje knudde als er geen enkele wil groeien. Maar je kan ze dikwijls gratis of voor bijna niks krijgen deze periode :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nog nooit pompoensoep gehad zelfs! Het lijkt me niet zo lekker moet ik bekennen...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch eens proberen dan. Bij ons liggen ze nu gratis langs de huizen waar ze er te veel hebben. Handig als je niks in huis hebt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmmm ja en kurkuma maar dat doe ik bijna in alles :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk, alleen maak ik het zelden want ik ben de enige hier die het eet. Misschien toch maar weer eens een poging wagen !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik maak,vanalles met pompoen. Pompoentaart, pompoencake, met pasta, koekjes, zelfs confituur heb ik er ooit van gemaakt, maar dat vond ik nu net wat minder. In de soep ras el han out en wat kurkuma voor extra kleur. Je kan er echter ook wat sinaasappel bij doen. Mijn favoriet is wel de butternut.

    BeantwoordenVerwijderen