maandag 19 oktober 2015

Over een vintage boekenrek en jeugdsouvenirs!

Nog 7 dagen en we verhuizen!

En in het salon hadden we nog steeds geen boekenrek en ook geen budget meer om iets te laten maken of te kopen.
Onze frank viel dat er op de zolder van mijn schoonouders nog onderdelen lagen van een modulair rek uit de jaren stillekes.
Bij nader inzien bovendien niet zomaar efkes een rek maar een heus vintage design stuk, de Glifo genaamd, van Enzo Mari!
Alleen was het een beetje vuil, en een beetje onvolledig en euh moesten we nog enkele onderdelen gaan zoeken in de moestuin van mijn schoonvader.
De brave man had door de jaren enkele leggers gebruikt om onder zijn knieën te schuiven als hij in zijn moestuin werkte.
Maar ik denk dat Enzo dat niet erg vindt.

Hij is namelijk het soort man die vindt dat design van iedereen is en dat je er je eigen ding mee moet kunnen doen. Zijn gekendste ontwerpen zijn deze stoel en deze puzzle.

Vandaar het modulaire systeem van de Glifo waarmee je eender welke opstelling kunt maken. Revolutionair in het jaar 1967 waarin het rek het eerst werd uitgebracht, vandaag zijn er natuurlijk al meerdere modulaire systemen op de markt.

Het rek heeft altijd in mijn echtgenoot zijn slaapkamer gestaan als scheiding tussen zijn helft en die van zijn broer die zijn kant van het rek lustig vol plakte.

Aaah The Fonz, nostalgie!


Ik weet niet of het invloed gehad heeft op zijn huidige beroepskeuze van meubelontwerper maar het is een feit dat hij dikwijls andere opstellingen in elkaar knutselde.

We plukten uiteindelijk 7 stukken uit de moestuin van schoonpapa en herenigden ze met de 30 stuks die we op zolder vonden.


Enkele uren later met hogedrukreiniger, sopje en schuurspons in de aanslag hadden we 37 blinkende onderdelen.
Na een beetje tellen, sorteren en puzzelen kwamen we uit bij deze opstelling, de onderste.


En wijle naar ons nieuwe huisje.
Na een uurtje passen, wat vloeken, duwen en trekken en een laatste vloek, hadden we taraaaa een vintage rek om U tegen te zeggen. En een schone jeugdsouvenir toch?

Enfin dat vinden wij. Mijn schoonvader begrijpt dienen ouden brol niet echt in ons huis ;)

Wat vind jij?


9 opmerkingen:

  1. Ik vind het een heel leuk rek! Daar zou ik ook gelukkig van kunnen worden. Niet alleen van de geschiedenis die het heeft, maar ook van de 'historie' die je er hier omheen vertelt.

    En die puzzel... leuke herinneringen aan en leuk om hem hier nog eens voorbij te mogen zien komen. Dat zijn van die dingen die in de loop der jaren helemaal uit je herinnering verdwijnen en als je ze dan nog eens te zien krijgt, dan denk je: Oh, ja!

    Veel sterkte met verhuizen volgende week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het verhaal vind ik zelf ook heel fijn. Elke keer je er naar kijkt :) denk je er aan.
      Dank je wel, gaat lukken!

      Verwijderen
  2. Wat een geweldige vondst zeg! En dat je schoonvader dat gewoon in de tuin had gebruikt! Ik vind het een mooie kast geworden.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moest luidop lachen bij je zin dat er onderdelen in de moestuin van je schoonvader lagen...
    Het ziet er goed uit, ik vind het geslaagd, ook de opstelling!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci, hij vroeg me daar juist opnieuw: "en vinde da nu schoon? Binnenkort een fotootjes ervan met mijn boeken er in :)

      Verwijderen