donderdag 1 oktober 2015

Sugar rush #dagenzondersuiker



In het kader van mijn rubriekje #dagenzondersuiker zet ik de spotlights op Sugar Rush, de nieuwe roeping van Jamie Oliver.

Hierin verklaart hij de oorlog aan alle suikerhoudende drankjes voor kindjes (en grote mensen ook hoop ik).
Net voor zijn 40ste verjaardag sukkelde hij in een fikse midlifecrisis. Maar nu - onder andere door minder suiker te eten en drinken - ziet hij er merkelijk frisser en een paar kilo's lichter uit.

En met een nieuwe missie dus?

Ik vond al dat hij er merkelijk minder vadsig uitzag de laatste keer dat ik hem zag (op TV hé!) want zijn laatste TV shows hadden wel een heel hoog clochard gehalte.
Een fris kopke voor een frisse missie!


Jamie pleit ook voor een suikertaks om de verkoop van frisdrank te verminderen en fondsen te creëren waarmee kinderen les kunnen krijgen over gezonde voeding.

Is dat een goed idee?

Het is een mooie gedachte die er achter zit maar of het zo makkelijk is om op die manier de mensen hun 'wicked ways' te kunnen veranderen?

Ik weet het niet. En les aan kids over gezonde voeding is goed natuurlijk. Maar ik denk dat vooral ook de ouders wat bijscholing (en dagelijkse tips, reminders, et..)  kunnen gebruiken (ik ken mezelf ;).

Wat denk jij, bijles voor ma en pa of taksen op de Fristi?

Heb je nog goeie suikervrije tips of recepten, drop ze in een reactie!
Wil je een boekje tjokvol suikervrije receptjes winnen. Ga dan hier eens kijken. Haast u!

Zoete doch suikervrije vrijdag gewenst ;)


12 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat Jamie dit doet, al wat hij zegt krijgt toch veel aandacht dus goed bezig fris ventje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het recent volgehouden om 2 hele weken suikervrij te leven na het zien van That Sugar Film (die overigens heel interessant is!). Pff, het is wel afkicken hoor. Álle producten waar ook maar wat suiker in zat heb ik vermeden. Je schrikt je rot als je weet waar ze allemaal suiker in stoppen. Zelfs producten die je voor gezond aan ziet zijn 'slecht' voor je. Af en toe ene suikervrije vrijdag klinkt beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed! Ik ben ook voor suikervrije dagen, het is makkelijker vol te houden als je soms eens mag zondigen.
      Ik zag een stukje (probeerde ondertussen ook de was op te vouwen en een bloeide op te schrijven, chaos :)) maar probeer de film nog wel ergens mee te pikken.

      Verwijderen
  3. Moeilijk probleem...
    Ik ben niet zo voor directe bemoeienissen van hogerhand met wat mensen in hun eigen lijf willen stoppen. Suikertaks, daar ben ik dus niet voor.
    Maar ik denk wel dat een beetje bewustmaking helpt. En die is volop op gang. Bekijk al die 1000-den blogs bijvoorbeeld maar eens waar het vaak over suiker en de gevolgen daarvan gaat. Tijdschriften, tv-programma's, ... Overal gaat het erover. Ik denk dat dit uiteindelijk wel een kentering met zich mee zal brengen. Een beetje vergelijkbaar als met het roken.
    Alhoewel... soms denk ik weleens dat het voor veel mensen nog moeilijker is om te stoppen/minderen met suiker dan met roken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben Sunny...

      Verwijderen
  4. Ik vind allebei, zowel de ouders sensibiliseren als de kinderen les geven hierover als de voedselpiramide aan bod komt (als dat nog aan bod komt?). Maar ook de andere kant, bij de producenten mag er gerust eens gelobbyd worden om minder suikers te verwerken in voedingswaren. Maar dat is weer wat moeilijker denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dat Jamie Oliver goed zijn nek durft uit te steken! Hij durft echt tegen het tij in te gaan. En je hebt gelijk: hij ziet er op de foto een stuk frisser uit!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Verheugd dacht ik het recept te krijgen van het naar ik verwachtte suikervrije taartje van de foto maar als ik goed gelezen heb valt dat gebakje juist af :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooo wat grappig :)
      Ik denk alleen dat niet enkel de suiker het probleem is bij dit taartje. Wel lekker, en voor een speciale gelegenheid moet dat wel kunnen.
      Maar daar zeg je zo iets, ik ga binnenkort toch eens op zoek naar wat recepten voor een heel lekker en gezond taartje!

      Camilla

      Verwijderen
  7. Het kan vaak met minder suiker. dat is waar. Maar alles met mate zeg ik dan. En dat is volgens mij dus vaak het probleem. Bovendien beseffen mensen vaak niet in welke producten er allemaal suiker zit. Ik maak veel zelf, dus zie ik hoeveel suiker ik er zelf in doe. Hetzelfde uiteraard met vetten. Koop gewoon witte yoghurt (of maak hemzelf), en doe er zelf fruit in bijvoorbeeld. Dat is zelfs veel lekkerder en je bepaalt zelf of je er al dan niet suiker in wil doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Anke! Dat van die yoghurt vind ik een hele goeie vooral met kleine kindjes in huis.
    Alle soorten yoghurt met fruit in de winkel zitten helaas vol suiker of met chemische 'light' troep. Zelfgemaakt yoghurt of kefir staat op mijn lijstje van dingen die ik eens wil uitproberen.

    Camilla

    BeantwoordenVerwijderen