donderdag 1 oktober 2015

Verhuizen voor gevorderden: de tips


Het wordt de 8ste keer dat ik verhuis.
En ik kan haast niet wachten!

Nee, nee ik ben geen sadomasochist maar mijn nieuwe huis zal zo mooi zijn dat ik verlang naar het moment dat we erin trekken.

Na 8 keer verhuizen zou je denken dat ik een 'pro' ben. Niets is minder waar,  misschien is 8 keer verhuizen nog te weinig om de nodige moving skills op te bouwen.

Enfin, dit is mijn verhuis(on)kunde tot nu, de belangrijkste dingen die ik leerde.


1. Begin er op tijd aan

Niet te laat en euh... ook niet te vroeg.
Jaaaa..... dat was in ons geval een beetje moeilijk. We moesten, tot onze nieuwbouw klaar was, een tussentijdse inwoonstop bij onze oudste zoon maken van 3 maand .... dachten we.
Het zullen er bijna 8 zijn als we op 20 oktober eindelijk verhuizen (durf ik het schrijven?).

Het fenomeen 'bouwen' heeft zo zijn eigen programma - ramen steken, awel we gaan dat niet in 1 keer maar in 5 keer doen, en uw metselwerk voegen dat gaan we eerst verkeerd doen en dan nog eens maar dan goed, etc, etc....

Ge wilt het echt niet weten!
Wat ik wil zeggen, bijna al ons gerief heeft 7 maanden in een verhuisdoos gezeten.

Maar nu ik er goed over nadenk heb ik alleen deze dingen echt keihard gemist:
-  mijn dunschiller (de mijne, een goeie, de enige die echt werkt)
-  mijn olijfontpitter (echt cruciaal want wij eten olijven als water, enfin ge begrijpt mij hé?)
-  mijn waterkoker (ja wachten tot het water kookt duurt echt wel lang in een pannetje)

Misschien moeten we toch maar eens grote kuis houden in al het 'niet gemiste' gerief?

Ik liet ook 'tijdig' de post doorsturen. Een beetje een gedoe in het postkantoor met de papierwinkel  die je moet invullen maar wel zo handig als je zoals wij een zaak hebt. Op een abonnement van een tijdschrift na, werd alles netjes doorgestuurd.

2. Wat stop je niet in een gewone verhuisdoos ?

Belangrijke papieren zoals bv. pin en puk van je telefoon en identiteitskaart, je trouwboekje en productcodes voor software zoals voor bv. Microsoft Office.
Dat mocht ik aan den lijve ondervinden toen ik een SSD-schijf in mijn laptop liet installeren (laat je laptop 3 x zo snel werken :) en door een of andere update die gelijktijdig werd uitgevoerd werkte Office niet meer.

Ik moest het product ID nummer dat op de achterzijde van de verpakking staat invoeren.
Helaas zit die verpakking in één van de 250 gestapelde identieke verhuisdozen. Ggrrrrrrr...

Ik had ook de gegevens van mijn telefoon nodig toen ik van telecomoperator veranderde.
Gelukkig stak ik andere belangrijke documenten in een aparte fel gekleurde Nike-doos.
Ten eerste was me dit goed bijgebleven en ten tweede springt de doos er aardig uit.


3. Pak elke kamer apart in

Dat hebben we dus wel gedaan: de naam van de kamer (keuken, eetkamer, salon, etc...) op elke doos. Helaas is er een kleinigheidje misgegaan tijdens het verhuizen en staan de dozen niet per kamer gesorteerd. Enfin ge kunt niet alles hebben zeker?



Gisteren hebben we al het werkgerief naar de kelder gebracht. Ons nieuwe huis staat op een boogscheut van waar we nu logeren. De bedoeling is om elke keer we gaan al wat dozen over te brengen.
Er zullen nog vele ritjes volgen :) Maar we kijken er hard naar uit om opnieuw een echte thuis te hebben.

Hoeveel keer ben jij al verhuisd? Goeie verhuistips daar uit eigen ervaring? Laat maar komen!

G e n i e t  van de dag :)


6 opmerkingen:

  1. Verhuizen is een enoooorme operatie, zeker met een heel gezin!

    Toen ik jaren geleden verhuisde naar mijn huidige woning heb ik een verhuisbedrijf ingeschakeld. Ik had dat nog nooit eerder gedaan omdat ik altijd dacht dat dit heel duur zou zijn. Maar ik vond de kosten reuze meevallen vergeleken bij het verhuisleed dat mij bespaard is gebleven. Echt héél handig!

    Die gasten verhuizen je hele inboedel in een half dagje. Het enige wat je zelf hoeft te doen is inpakken en weer uitpakken.

    Mocht ik ooit nog eens verhuizen, dan doe ik het opnieuw zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie tip, had er ook al aan gedacht. Alleen hebben best wel wat fragiele spullen zoals prototypes van ontwerpen van mijn man en die verhuizen we best zelf.

      Verwijderen
  2. Ik ben denk ik zo'n 4 keer verhuisd. Een stuk minder vaak dan jij dus. Fijn dat je er zo'n zin in hebt. Dat is een goed teken denk ik!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laatste keer dat ik verhuisd ben heb ik alle kartonnen dozen een nummer gegeven en op een apart papier genoteerd wat er bij elke nummer in de respectievelijke doos zat. Op die manier kon ik meteen de juiste doos in de juiste kamer zetten en uitpakken. Ik was wel tevreden van mijn systeem ;-) maar ik verhuis echt niet graag. x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed systeem, ik heb het op enkele dozen wel gedaan maar niet op allemaal. Soms was het te divers - lees een te rommelig zootje :-)

    BeantwoordenVerwijderen