donderdag 5 november 2015

Allemaal beestjes!

Jawel, zondag gingen we naar de zoo als verjaardagsgeschenk voor de jongste dochter die 16 werd.
De zon scheen, we vergaten maar 2 van de 3 beloofde dingen die we voor de oudste zouden meebrengen en waren maar een kwartiertje te laat, t o p d a g dus :)
De zoo in Antwerpen opende in 1843 en is daarmee de oudste dierentuin in België maar ook één van de oudste in Europa. 
Toen hij de deuren opende was er nog niet veel te zien.
Naast een collectie opgezette dieren waren er enkel wat geiten en paarden. 

Er stond slechts 1 enkel gebouw met kooien voor roofdieren, een aantal apen, vogels en slangen.



De zoo was in die tijd dan wel een publieke dierentuin maar in werkelijkheid was dat toch anders.

Een ingangskaartje kostte maar liefst 1 frank of een volledig dagloon van een arbeider!
De directie kreeg trouwens geregeld klachten van de hogere burgerij dat er kindermeisjes of huispersoneel rond liepen.

Amai seg!

Gelukkig voor ons mocht zondag iedereen gewoon binnen en was er niet te veel volk.

Oooh die mozaïeken aan de ingang en in de gebouwen vind ik zo schoon!
                 



Ik heb wel altijd een beetje een dubbel gevoel in de zoo.
Aan de ene kant de ooooh's en ahhhhh's van verrukking, aan de andere kant toch wat medelijden voor grote dieren in soms - naar mijn gevoel - te kleine verblijven.


Mijn dochters (en ook mijn) favoriete afdeling zijn de aquariums met van alle soorten vissen, kreeften en euh...  onderwatersalamanders (of zo iets).

                



Schoon hé die zeemeermin?

Rond vijf uur togen we moe en tevreden terug naar huis. Hieronder onze bende dierenfans met helemaal links de jongste met haar papa, daarnaast de oudste met vriendin en op de voorgrond de oudste dochter met haar vriend.

Heerlijk dagje :)

Bezoeken jullie de zoo wel eens?



11 opmerkingen:

  1. Tijdens het lezen van dit berichtje kwam er nogal wat jeugdsentiment naar boven bij mij...
    Mijn bomma en bompa woonden vroeger op enkele minuten van de Zoo vandaan. Mijn bomma had een abonnement op de Zoo en telkens wanneer ik bij haar kwam logeren, legende we altijd een bezoekje af aan de Zoo. Voor kinderen was dat destijds gratis.

    Ik heb geen idee wat de toegangsprijzen tegenwoordig zijn, maar wanneer ik nog eens in Antwerpen kom, dan ga ik - gewoon voor de nostalgie - weer eens een keertje naar de Zoo.

    Heel leuk om die 'fottookes' hier te zien!
    Jullie hebben vast een heel leuk dagje gehad. En euh... Ik had helemaal niet door dat al jouw kinderen al zo groot zijn.

    Fijn weekend Camilla!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat moet wel tof geweest zijn bij je bomma!
      We betaalden €17,5 euro per volwassene. Kindjes tot en met 17 jaar :) betalen €12,5. Ik vond dat niet zo duur als ik vergelijk met de cinema bijvoorbeeld.

      Ja, de 2 oudste zijn al bijna 25 jaar mijn super lieve stiefkindjes ;)
      Cato, de jongste kregen we toen we ongeveer 9 jaar samen waren.

      Voor jou ook!

      Verwijderen
  2. Wat bijzonder dat die dierentuin al zo oud is zeg! Indrukwekkend.

    Het lijkt me erg leuk om daar eens heen te gaan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, toch wel een aanrader, wel een zonnige dag kiezen dan is het dubbel zo leuk :)

      Verwijderen
  3. Leuke post! Weer veel te lang geleden dat ik er nog was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke post! Weer veel te lang geleden dat ik er nog was.

    BeantwoordenVerwijderen